ANPC: România se situează la coada clasamentului în Europa în ceea ce priveşte numărul entităţilor de soluţionare alternativă a litigiilor. Ungaria și Bulgaria sunt mult peste noi
Sursa poza si informatii: Economica.net
ANPC: România, la coada clasamentului european în privința soluționării alternative a litigiilor
România se poziționează pe ultimele locuri în Europa în ceea ce privește numărul de entități dedicate soluționării alternative a litigiilor (SAL), conform unui raport recent. Din acest punct de vedere, doar Liechtenstein, cu două astfel de entități, împărtășește situația României. În contrast, Franța deține un impresionant număr de 82 de entități SAL, Italia are 53, iar Spania 37, fiecare adaptată la sectoare economice variate.
Comparativ, țările din apropierea României, precum Ungaria și Bulgaria, au dezvoltat sisteme SAL mult mai robuste, cu 21, respectiv 17 entități operaționale. Acest lucru subliniază necesitatea unei extinderi și diversificări a serviciilor de soluționare a litigiilor în România.
Direcția de Soluționare Alternativă a Litigiilor (DSAL) din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) joacă un rol crucial în acest context, având competențe extinse ce permit acoperirea domeniilor variate cum ar fi transporturile, jocurile de noroc, protecția datelor personale și chiar litigiile bancare. Această structură este deosebit de importantă pentru oferirea de soluții consumatorilor, inclusiv în situații unde legislația nu oferă soluții clare, conform Deciziei Înaltei Curți de Casație și Justiție nr. 5901/2024.
Orice modificare neprevăzută sau reorganizare a DSAL ar putea perturba grav sistemele naționale de protecție a consumatorilor și ar pune în pericol respectarea angajamentelor europene ale României. Este esențial ca orice ajustare majoră a structurii DSAL să fie notificată corespunzător autorităților și să respecte Directiva 2013/11/UE, în același timp fiind necesară comunicarea cu Comisia Europeană. Procesul implică un efort complex și îndelungat, care ar putea suspenda temporar funcționarea legală a direcției, un factor cheie în îndeplinirea cerințelor de aderare la OCDE, potrivit Recomandării Consiliului privind soluționarea litigiilor – OECD/LEGAL/0356.
ANPC subliniază că implementarea și dezvoltarea acestei structuri nu este doar o obligație administrativă, ci și un indicator al angajamentului României de a se alinia la standardele și orientările Uniunii Europene și ale altor organisme internaționale.
În activitatea sa recentă, DSAL a demonstrat importanța practică a intervențiilor sale, ajutând un consumator cu statut de refugiat a cărui dispozitiv mobil, unicul său mijloc de comunicare cu familia, devenise nefuncțional. Aceasta confirmă valoarea adăugată a DSAL în sprijinirea consumatorilor, oferind soluții rapide și amiabile care completează eforturile ANPC în menținerea unui echilibru între consumatori și operatorii economici.