INS: Numărul pasagerilor care au circulat cu trenul a scăzut cu 7,6% în primele șase luni din 2025

INS: Numărul pasagerilor care au circulat cu trenul a scăzut cu 7,6% în primele șase luni din 2025

Sursa poza si informatii: Economica.net

În primele șase luni ale anului 2025, numărul pasagerilor care au ales să călătorească cu trenul a scăzut cu 7,6%, conform datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS). Această scădere este accentuată de o diminuare cu 9,1% a parcursului total al pasagerilor, comparativ cu perioada similară din 2024.

Pe lângă transportul de pasageri, și cel feroviar de mărfuri a resimțit o scădere, volumul acestora fiind redus cu 17,9% față de primele șase luni ale anului trecut. O excepție remarcabilă o constituie transportul de tranzit, care a înregistrat o creștere notabilă de 65,7%. În total, au fost transportate 17,989 milioane de tone de mărfuri, 78,4% dintre acestea fiind efectuate pe plan național.

Distribuția mărfurilor și impactul scăderilor

În ceea ce privește distribuția mărfurilor, ponderea cea mai mare a fost ocupată de diviziunile de cocs și produse rafinate din petrol (cu 27,5%), urmate de cărbune și lignit, țiței și gaze naturale (cu 18,9%). De asemenea, parcursul mărfurilor s-a concentrat în proporție de 35,7% pe cocs și produse rafinate din petrol, iar 9,3% pe produse agricole, din vânătoare și silvicultură, pește și alte produse pescărești.

INS subliniază faptul că majoritatea indicatorilor tehnico-economici care reflectă utilizarea flotei de vehicule feroviare au avut o evoluție negativă față de semestrul întâi din 2024. Totuși, s-au înregistrat și valori pozitive, printre care o creștere de 19,3% a timpului mediu de rulaj al vagoanelor de marfă, precum și o creștere ușoară a parcursului mediu zilnic al vagoanelor de pasageri (cu 0,8%) și a vitezei medii comerciale a trenurilor de marfă (cu 0,2%).

Evoluția indicatorilor și perspective

Lista evoluțiilor negative este, însă, mult mai amplă. Printre acestea se numără diminuarea cu 23,5% a parcursului mediu zilnic al vagoanelor de marfă și o scădere cu 13,8% a numărului de vagoane încărcate care intră din străinătate. În plus, numărul vagoanelor încărcate pe rețeaua C.F.R. a scăzut cu 10,9%, iar parcursul mediu zilnic al locomotivelor utilizate pentru transportul mărfurilor s-a redus cu 9,5%. De asemenea, greutatea medie brută a vagoanelor de marfă și încărcătura medie statică au suferit scăderi de 3,1% și, respectiv, 1,2%. Referitor la trenurile de pasageri, viteza medie comercială a scăzut cu 1,1%.

Aceste statistici subliniază provocările actuale cu care se confruntă transportul feroviar din România. Specialiștii susțin că pentru a revitaliza acest sector, sunt necesare investiții semnificative în infrastructură, precum și măsuri care să stimuleze atât utilizarea pasagerilor, cât și a companiilor care transportă mărfuri. Îmbunătățirea timpurilor de călătorie și a vitezei comerciale sunt văzute ca fiind cruciale pentru atragerea unui număr mai mare de utilizatori, atât pentru călătoriile interne, cât și pentru tranzitul internațional.

În concluzie, deși cifrele actuale indică o tendință descendentă, există speranță și potențial pentru redresarea sectorului feroviar prin politici adecvate și dezvoltări strategice.


Alexandru Radu

Alexandru Radu are 30 de ani și este născut și crescut în Timișoara, în zona Fabric. Absolvent de Jurnalism la Universitatea de Vest, Alex îmbină în articolele sale rigurozitatea informației cu pasiunea pentru orașul său natal. Scrie clar, direct și întotdeauna cu un ochi atent la ceea ce contează pentru comunitate: inițiative locale, decizii administrative, viața culturală și socială din orașul de pe Bega. Îl vei găsi deseori în Piața Victoriei sau pe malul Begăi, surprinzând în notițe momentele mici care definesc spiritul Timișoarei. Pentru el, azi în Timișoara este mai mult decât știri — este cronica vie a unui oraș în continuă mișcare.