INS: Numărul pasagerilor care au circulat cu trenul a scăzut cu 7,6% în primele șase luni din 2025
Sursa poza si informatii: Economica.net
În primele șase luni ale anului 2025, numărul pasagerilor care au ales să călătorească cu trenul a scăzut cu 7,6%, conform datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS). Această scădere este accentuată de o diminuare cu 9,1% a parcursului total al pasagerilor, comparativ cu perioada similară din 2024.
Pe lângă transportul de pasageri, și cel feroviar de mărfuri a resimțit o scădere, volumul acestora fiind redus cu 17,9% față de primele șase luni ale anului trecut. O excepție remarcabilă o constituie transportul de tranzit, care a înregistrat o creștere notabilă de 65,7%. În total, au fost transportate 17,989 milioane de tone de mărfuri, 78,4% dintre acestea fiind efectuate pe plan național.
Distribuția mărfurilor și impactul scăderilor
În ceea ce privește distribuția mărfurilor, ponderea cea mai mare a fost ocupată de diviziunile de cocs și produse rafinate din petrol (cu 27,5%), urmate de cărbune și lignit, țiței și gaze naturale (cu 18,9%). De asemenea, parcursul mărfurilor s-a concentrat în proporție de 35,7% pe cocs și produse rafinate din petrol, iar 9,3% pe produse agricole, din vânătoare și silvicultură, pește și alte produse pescărești.
INS subliniază faptul că majoritatea indicatorilor tehnico-economici care reflectă utilizarea flotei de vehicule feroviare au avut o evoluție negativă față de semestrul întâi din 2024. Totuși, s-au înregistrat și valori pozitive, printre care o creștere de 19,3% a timpului mediu de rulaj al vagoanelor de marfă, precum și o creștere ușoară a parcursului mediu zilnic al vagoanelor de pasageri (cu 0,8%) și a vitezei medii comerciale a trenurilor de marfă (cu 0,2%).
Evoluția indicatorilor și perspective
Lista evoluțiilor negative este, însă, mult mai amplă. Printre acestea se numără diminuarea cu 23,5% a parcursului mediu zilnic al vagoanelor de marfă și o scădere cu 13,8% a numărului de vagoane încărcate care intră din străinătate. În plus, numărul vagoanelor încărcate pe rețeaua C.F.R. a scăzut cu 10,9%, iar parcursul mediu zilnic al locomotivelor utilizate pentru transportul mărfurilor s-a redus cu 9,5%. De asemenea, greutatea medie brută a vagoanelor de marfă și încărcătura medie statică au suferit scăderi de 3,1% și, respectiv, 1,2%. Referitor la trenurile de pasageri, viteza medie comercială a scăzut cu 1,1%.
Aceste statistici subliniază provocările actuale cu care se confruntă transportul feroviar din România. Specialiștii susțin că pentru a revitaliza acest sector, sunt necesare investiții semnificative în infrastructură, precum și măsuri care să stimuleze atât utilizarea pasagerilor, cât și a companiilor care transportă mărfuri. Îmbunătățirea timpurilor de călătorie și a vitezei comerciale sunt văzute ca fiind cruciale pentru atragerea unui număr mai mare de utilizatori, atât pentru călătoriile interne, cât și pentru tranzitul internațional.
În concluzie, deși cifrele actuale indică o tendință descendentă, există speranță și potențial pentru redresarea sectorului feroviar prin politici adecvate și dezvoltări strategice.