E tot mai scump să ai mașină și va fi și mai scump. După creșterea TVA, a accizelor pentru carburanți, a asigurărilor și a rovinietei ar putea urma taxarea emisiilor poluante
Sursa poza si informatii: Economica.net
Pe fondul unei tendințe generale de majorare a costurilor de transport, șoferii din România se confruntă cu noi provocări financiare semnificative. Contribuțiile suplimentare generate de majorările accizelor, TVA, asigurărilor și rovinietei sunt doar începutul unei serii de schimbări ce se anunță pentru anii ce vin.
Taxarea Carbonului: ETS 2 din 2027
Începând cu 2027, un nou sistem de taxare al emisiilor de carbon denumit ETS 2 va fi pus în aplicare. Acesta va impune includerea unei taxe de carbon, până acum inexistentă, în prețurile carburanților auto și facturile de gaze. Această taxă va obliga furnizorii să achiziționeze certificate de carbon, costurile fiind transferate asupra consumatorilor finali. Conform datelor furnizate de Energy Policy Group, impactul ar putea fi semnificativ: o familie cu centrală pe gaz ar putea resimți un cost suplimentar de 13,8 euro lunar, în timp ce posesorii de autoturisme pe benzină sau motorină ar putea vedea o creștere de 8,2 euro, respectiv 10,9 euro pe lună.
Implicațiile PNRR și Reforme Legislative
România se află în proces de implementare a unor reforme fiscale în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), necesare pentru a accesa fonduri europene. Viceprim-ministrul Tanczos Barna a subliniat importanța ajustării impozitării mijloacelor de transport pentru a încuraja o mobilitate mai verde. Acest lucru poate însemna taxe mai mari pentru autoturismele poluante și mai mici pentru cele ecologice, schimbări ce nu vor intra în vigoare mai devreme de 2026.
Perspectivele Viitorului: Costurile Așteptate
Înainte ca noile taxe să fie implementate, proprietarii de mașini vor resimți și alte majorări de costuri. Începând cu 1 august 2025 și repetându-se la 1 ianuarie 2026, accizele și TVA-ul vor crește, aducând un plus de până la 77 de bani pe litru la benzină și 70 de bani la motorină. Aceste creșteri pot fi amplificate de fluctuațiile prețului petrolului la nivel global.
De asemenea, prețul rovinietei pentru autoturisme va fi majorat cu 78%, ajungând la 50 de euro anual. Asigurarea obligatorie RCA va cunoaște și ea o creștere semnificativă, de până la 15%, odată cu eliminarea plafonării prețurilor începând din iulie.
Concluzii
Pentru șoferii din România, următorii ani se pregătesc să aducă un val de presiuni financiare, cauzate atât de taxe noi, cât și de ajustări legislative menite să atingă obiectivele de mediu. Implementarea acestor măsuri reprezintă un pas crucial pentru alinierea țării la standardele europene în ceea ce privește mobilitatea durabilă și reducerea emisiilor de carbon. Potențialele economii pentru cei care aleg soluții de transport mai puțin poluante rămân o motivație puternică de schimbare.