Demolarea Fabricii Dâmbovița Pregătește Locul pentru Un Nou Proiect Vastint, Asemănător IKEA, în Sectoarele Imobiliare și Comerciale

Demolarea Fabricii Dâmbovița Pregătește Locul pentru Un Nou Proiect Vastint, Asemănător IKEA, în Sectoarele Imobiliare și Comerciale Sursa poza: Economica.net

În prezent, fosta fabrică de încălțăminte Dâmbovița este demolată pe măsură ce dezvoltatorul imobiliar Vastint, legat de acționarii IKEA, ridică proiecte noi pe terenul acesteia. Fotografiile publicate recent de Economica.net indică stadiul avansat al demolărilor - o parte din clădirile fabricii fiind deja rase de pe fața pământului. În săptămânile următoare, se preconizează că toate structurile prezente pe amplasament vor fi demolate, urmate de curățarea temeinică a locului de toate resturile generate.

Vastint și-a asigurat proprietatea asupra acestui sit prin două tranzacții distincte. Prima, în 2019, a inclus achiziționarea unei părți din fabrică de la fondatorii brandurilor Exotique și Musette. A doua parte a fost achiziționată în 2023 de la dezvoltatorul grec Reds, afiliat grupului Ellaktor. Un plan urbanistic din 2009 demonstrează că aceleași terenuri aveau prevăzute dezvoltări care ar putea atinge chiar și 19 etaje. În contextul pieței imobiliare, aceste parcele, de circa 22.571 metri pătrați în total, au fost aprobate pentru construcția de locuințe și centre de birouri.

Nu este prima incursiune a Vastint în zonă; compania mai deține și spațiul fostei fabrici Timpuri Noi, unde proiectul Timpuri Noi Square prinde contur și continuă să se extindă.

Fabrica Dâmbovița: De la un colos industrial la o amintire ce dispare încet

Fabrica Dâmbovița, amplasată strategic pe Splaiul Unirii din București, a fost cândva un pilon central al industriei românești de încălțăminte. Înființată în 1948 prin unificarea mai multor ateliere de profil, printre care Tabăcăria Națională și Gratex, a devenit rapid cunoscută drept Întreprinderea de Pielărie și Încălțăminte „Kirov” în perioada comunistă, revenind ulterior la numele original.

În epoca sa de glorie, anii ’80, aceasta ocupa un teritoriu vast de 135.000 de metri pătrați și oferea locuri de muncă pentru peste 8.000 de persoane. Produsele sale — de la bocanci la încălțăminte sport — erau destinate atât pieței interne, cât și exportului, iar fabrica dispunea și de un magazin propriu, popular printre consumatori.

Transformările economice post-1990 au forțat fabrica să se reorganizeze ca societate comercială, devenind SC Dâmbovița S.A. Această tranziție, însă, nu a reușit să salveze fabrica de la declinul său imminent — în ciuda eforturilor de export și adaptării economice, activitatea și-a diminuat intensitatea cu fiecare an. Tranzițiile de proprietate au văzut că o mare parte din structurile fabricii au fost închiriate sau vândute către diverse entități private și de stat.

Demolarea recentă înseamnă mai mult decât sfârșitul fizic al unei mari uzine; reprezintă dispariția unei părți semnificative din istoria industriei autohtone, înlocuită de noile orizonturi imobiliare ce își propun să modifice peisajul urban bucureștean.

FOTO: Andrada Ghira pentru Economica.net


Alexandru Radu

Alexandru Radu are 30 de ani și este născut și crescut în Timișoara, în zona Fabric. Absolvent de Jurnalism la Universitatea de Vest, Alex îmbină în articolele sale rigurozitatea informației cu pasiunea pentru orașul său natal. Scrie clar, direct și întotdeauna cu un ochi atent la ceea ce contează pentru comunitate: inițiative locale, decizii administrative, viața culturală și socială din orașul de pe Bega. Îl vei găsi deseori în Piața Victoriei sau pe malul Begăi, surprinzând în notițe momentele mici care definesc spiritul Timișoarei. Pentru el, azi în Timișoara este mai mult decât știri — este cronica vie a unui oraș în continuă mișcare.

Știri Generale

Știri Generale
ANPC a dat astăzi amenzi de 281.000 de lei operatorilor economici de pe Litoral
anularea sesiunii de recrutare din 2025
Aquatim și Universitatea de Medicină Timișoara promovează sănătatea prin campania #VaraAstaBeauApă – Hidratarea corectă, esențială în 2025 pentru comunitate!
Bărbat capturat cu arme de vânătoare ilegale ascunse sub scaunul mașinii
Calea ferată Ploiești – Focșani: Proiectul de modernizare a liniei de 143 km, aprobat la finanțare prin CEF, cu 45 de milioane de euro
Colecțiile Absolvenților de Modă și Design Vestimentar UPT la Gala MDVTM 2025, Iulius Congress Hall Timișoara
Copiii Din Centrele de Plasament Timiș Participă la Ateliere de Dezvoltare cu Asociația Ora lui Robert
Demolarea Heaven Stopată Legal, Primăria Pierde Proces Cheie. Alte Dispute Juridice Rămân Deschise.
Descoperirea neașteptată din mașină îți taie respirația!
Economiile românilor, în pericol. Metodele legale prin care îți poți proteja banii pentru zile negre. Sfaturile unui specialist
expoziții, concerte și Festivalul Medieval! Descoperă activitățile din oraș!